Thursday, May 7, 2009

Espresso Bar Run Gent

Gent is close by Antwerp and after Teddy last week and Fanny earlier this week it was time for 3 other Caffenation reps to do an espressobar run in this city.
The following is in our Dutch language.

Barista is een leuke bar op de hoek van de Vlaanderenstraat waar ik een kleine twee jaar geleden een eerste keer binnen sprong.
Toen stelde ik dat er ruimte was voor progressie en dat is er zeker van gekomen. Meer zelfs ; eerste Barista Melanie is intussen Belgisch Barista Kampioene en de zaak krijgt veel volk over de vloer. En terecht. Er hangt een mooi licht en over het interieur is nagedacht. De mooie chromé Mini Mazzers malen vele Viva Sara koffiebonen en de La Cimbali doet de rest. Sabine Van Dorpe is de stijlvolle eigenares en ze was vandaag ook van de partij om ons een warm welkom te heten. Na onze gezellige babbels in het verre Atlanta is het duidelijk dat het haar menens is om dag en nacht te vechten voor betere koffie in ons friet- en bierland. Het idee om binnenkort een extra molen te installeren om op regelmatige basis een gastkoffie of een in eigen huis gebrande single origin te brengen lijkt me een fantastisch idee.
De espresso was vrij lang en een tikkeltje te heet maar verder prima. Zeer makkelijk met geen enkel vervelend smaakje, maar dat was dan ook weer het nadeel. Ietsjes te weinig persoonlijkheid, wat ie volgens mij wel zou gehad hebben tussen de eerste en tweede week na branding. Ik discuteer hier al langer over met Peter en denk dat dit richting espresso bars als Barista iets is om over na te denken. Hoop ik.

Twee straten verder te Walpoortstraat 26, tegenover de Minard schouwburg, ligt Or. Een kort en krachtige naam voor de nieuwste en eigenlijk enige echte espressobar te Gent.
Een hoekpand is altijd leuk voor dit soort type zaken, maar hier hebben ze er toch wel iets heel erg moois van gemaakt. Met heel veel hout, mooie planten en bloemen en een schitterende bar is de toon meteen gezet. Maar het mooiste staat achter de bar. Een blinkende La Marzocco FB80 met Portaflon kit, ofte portafiltersbinnenkanten en steamwands in Teflon. Dan een Mahlkonig K30 voor de lungo, Anfim Super Caimano on demand voor de espresso en 2 Compaks K6 voor specialiteiten. 2 Coffee Consulate tampers en schitterend servies. Volgens mij doet niemand beter in België!
Oh ja de koffie. De blend die ze gebruiken is de Or Bleu. Maar liefst 12 bonen worden met veel zorg door brandmeester Tom gemelangeerd en volgens de regels van de kunst gebrand in hun splinternieuwe branderij te Ninove.
De smaak houdt zowat het midden tussen een type blend als onze House Blend (medium gebrande 100% arabica melange met goed wat Ethiopië) en een iets donkerdere Italiaanse stijl gebrande blend. Een smaak die niet anders dan goed kan vallen en heel goed samengaat met melk. De bonen zijn vers en de machinerie clean. En de Barista's : ook hier heel positief. Zowel Katrien, Isabelle als Simon (latte art volgens het boekje) kennen de knepen van het vak. Echte pro's!
Wat kan er beter?
De koppen minder heet.
Ook hier zou een origine of andere blend op espresso een extra attractie zijn.
De espresso's ietsje kleiner en met langere extractietijden.
En ambiancemuziek. Ben geen fan van achtergrondmuziek op kleine bosespeakers. Weet dat ik altijd zaag over de muziek, maar het is zo'n belangrijke sfeerschepper dat ik het niet blauw-blauw wil laten. Ook te Barista miste ik dit. Een beetje installatie en wat oude muziek op een beetje volume zou wonderen doen. Zeker met wat volk in de zaak ; dan krijg je een beetje de sfeer van een gezellig caféetje.
Ik kan me verder inbeelden dat een melange van de bonen na branding nog meer detail en rafinement zou kunnen geven, maar dan moet het aantal bonen natuurlijk weer omlaag en dat is dan ook weer een serieuze zware aanpassing. Iets om over na te denken toch.
Voor de rest : doe zo voort. Wij komen zeker terug.

No comments: