Tuesday, March 10, 2009

Voorronde Nederlandse Barista Kampioenschappen

Gisteren een nieuwe voorronde in de strijd voor de titel van nieuwe Nederlandse Barista Kampioen.
En ik heel zenuwachtig om te zien hoe mijn trainee Jochem het zou doen.
Jochem werkt voor een Caffenation klant, Inspire, te Breda. Gezien hij pas sinds een maand of 5 Barista is, en dan nog slechts parttime, konden we niet direct super hoge scores verwachten. Maar de techniek oogde fijn tijdens de laatste training, dus hoopte ik toch stiekem op een finaleplaats.

Wat werd ik daar hartelijk verwelkomt door organisator Jeroen Veldkamp. Ja, was ook al weer een tijdje geleden sinds onze vorige ontmoeting en buitenlandse gasten komen meestal pas toe tijdens de finales.
Ook gezellig om Kees, Jasper, Jeroen, Henk en anderen te zien en eens bij te babbelen. En ook eindelijk Rose eens te spreken.

Dan de wedstrijd zelf :
Kon er slechts enkele korten stukken van zien gezien ik meer bezig was met voorbereidingen van Jochem backstage en helpen met afstellen van de molens voor andere deelnemers.

De show van Jochem volgde ik natuurlijk wel van nabij en ik zag dat het technisch meer dan goed zat. Zeer veel detailinvulling die ik bij anderen niet zag. Hopelijk heeft de jury dat gezien. Ook extractie's liepen zeer precies en gelijkmatig en timing was perfect.

Onze blend was diegene die in België als beste blend verkozen was, onze all famous House Blend. Maar, .... ietsje oudere branding en een Yirgacheffe die zijn beste tijd gehad heeft.
Wel weer nieuwe Sigri.
De punten waren middelmatig voor espresso. Moet toegeven dat ik hem backstage iets te braaf vond en ook iets te dun. Maar wel goede balans en prima afdronk.
Waaraan ligt dat nu dan?
Tja, het is altijd zoeken, maar normaal gaan we met bonen tussen de 4 en 7 dagen oud naar kampioenschap, maar dacht dat deze, 9 dagen oud, nog ietsjes makkelijker zouden werken. Verliezen natuurlijk wel wat aan smaak.
Feit is dat ie te Inspire toch een pak dieper, krachtiger en complexer smaakt. Check it out!

Backstage kon ik de singles van Yakup, Lieselotte en Brenda proeven.
Yakup ging voor een Kenya Gethumbwini. Bergen aciditeit, maar als single totaal niet geschikt voor kampioenschap vind ik. Kenya sowieso niet vind ik.
Brenda had een donker gebrande Brazil bij. Heel krachtig, maar smaakte een beetje veel naar Italiaanse fabriekskoffie naar mijn persoonlijke mening. En dan Lieselotte, coole meid, had van Bocca een natural Harrar mee. Net iets te vers vond ik en dus een beetje te veel power en parfum, maar wat een boon!! Als ik dan onze, intussen veel te oude - waar blijft die nieuwe oogst!! - Harrar proef, dan word ik wel jaloers ja.

Jochem eindigde 6de maar met toch redelijk wat punten.

Foto's en de rest van de uitslag op koffiegek.nl

No comments: