Friday, January 9, 2009

Toren Espresso op een KVDW (Dutch)


In de reeks 'A New Bar in Town' gaan we een keer Nederlands talig.
Het was vanaf het begin van deze blog de bedoeling om te switchen van mijn moedertaal naar het Engels en omgekeerd, maar gezien de grote hoeveelheid 'andertaligen' lezers op de blog, het in de koffiewereld alomvertegenwoordige Engels en Amerikaanse vakjargon en mijn natuurlijke behoefte om me te verbergen via een pseudoniem en vreemde taal, heeft het weer heel lang geduurd om het Nederlands nog eens boven te halen.

Espressobar Den Toren te Schilde.
Lang geleden had ik in onze sapjes- en koffiebar Pitten & Bonen een meisje die ons op zaterdagen wel eens uit de nood kwam helpen. Ze heette Inge en kwam toe op een zware moto en eens achter de bar was het een wervelstorm. Ze werkte die dagen hoofdzakelijk in de Moeskop te Zurenborg, maar in die dagen wisselden Ad (Moeskop) en ik wel eens meer van personeel, en ideeën.
Niet veel later zou ik zelf mijn werkzaamheden te Pitten & Bonen stoppen en gezien in ook nog maar zelden op Zurenborg geraakte, vergat ik haar.
Tot een jaartje geleden ze te Caffenation binnenviel en me vertelde dat ze een zaak ging starten te Schilde, en een Kees Van Der Westen machine gekocht had, en ze een Barista cursus gevolgd had, en nog veel meer...
Mijn mond viel open van verbazing en appreciatie en ik hoopte om onze koffiebonen bij haar op de molen te kunnen krijgen.
Koffiebonen is nooit onze corebusiness geweest, maar wel mijn passie, en ook van waaruit het allemaal vertrekt. En het is wel mijn droom om koffie te kunnen branden voor mensen overal in het land, en zelfs Europa, die achter de espressomachine een Barista genoemd mogen worden.

Intussen zijn we alweer een tijdje later en is Den Toren 'up and running'.
En wat een succes!
De Kees Van Der Westen Mirage 2-groeps brouwt koffie's alsof het een lieve lust is. De mensen in Schilde en omstreken hadden zeer snel door dat hier de lamp brand als het over koffie gaat.
Inge, en Mark, hebben een mooie uitgebreide koffiekaart waarop zowel Caffenation klassiekers als eigen fantasietjes aanwezig zijn.
En het gaat zo ver dat een van die eigen fantasietjes zelfs bij ons in Antwerpen begint binnen te sijpelen. De Quattro!
Op een dag was er zeker man, Wim genaamd, die een cappuccino te zacht en een double shot cappuccino te straf vond en vroeg om een tussenmaat. Inge nam een Duralex 25 cl glas - waar wij gewoonlijk de iced cappuccino's in serveren - en 'pullde' twee shotjes. Daarop perfect 'getexturde' melk met een latte art motief en de Quattro was geboren.
Yes indeed a very fine brew. Hij heeft een punt, die Wim ; ook ik vind een cappuccino net iets te zacht tenzij je kleinere kopjes (15 cl) neemt, maar dan wordt het weer een te klein drankje eh.

Allen daarheen dus te Schilde, Dorpstraat 50, aan het kerkplein. Een ongelooflijk gezellig interieur, mixed met leuke mensen en vakmanschap achter den toog.
Oh ja, en dan natuurlijk onze koffie :-) en die KVDW Mirage machine gekoppeld aan een Mahlkonig K30 voor de espressomaling en een retro looking Fiorenzatomolen voor de grotere koffie's. Kan niet beter.

Keep up the good work Mark en Inge en nog eens proficiat met de zaak.

No comments: