Tuesday, June 18, 2013

Joke vraagt het aan ..... Karolien Van Baelen


Joke vraagt het aan Karolien Van Baelen die sinds een maand haar eigen taarten-en-koffie-bar Baked uitbaat. Allen naar de Paleisstraat voor een overheerlijke sugarrush of een lekker bakkie troost!

1. Hoe werd je gebeten door de koffie-bug?
    Ik heb echt koffie moeten léren drinken. Tijdens mijn eerste jaren aan de universiteit moest ik vaak nachtje doorblokken, redbull en al die dingen vond ik walgelijk, dus begon ik met koffie. Zwarte koffie met goed veel chocolade in. Geleidelijk aan ben ik dan toch verslingerd geraakt aan de smaak en na een jaartje had ik mijn eerste koffiemachinetje staan, jawel met senseopadjes. Pas toen ik in Antwerpen kwam wonen en Caffènation ontdekte, heb ik geleerd wat echt goeie koffie.

2. Wat maakt barista zijn zo’n topjob?
    De reacties van de mensen wanneer je ze een cappuccino voorschotelt vind ik fantastisch. Mijn latte art is zéér basic, het beperkt zich tot een bloemetjes en met veel geluk af en toe een hartje, maar dan nog kunnen mensen zo verbaasd reageren. Fantastisch. Daarnaast ook gewoon het sociale aspect. Wanneer ik zelf koffie ga drinken, doe ik dit het liefst alleen. En dan gewoon aan de toog gaan hangen. Je geraakt ALTIJD aan de praat met anderen. Is het niet de barista van dienst, dan zijn het wel andere tooghangers. Ik vind het tof dat ik nu voor anderen ook die "sociale" rol kan vervullen

3. Voor wie zou jij wel eens een koffie willen maken?
    Voor Warre Borghmans, en terwijl hij zijn kopje koffie drinkt, mag ie een verhaal vertellen. Geweldig.

4. Wat was de beste koffiebar die je reeds bezocht? (world wide)
    Eerlijk is eerlijk, ik heb nog véél te ontdekken in de koffiewereld. Maar Caffènation is voorlopig een zeer duidelijke nummer één voor mij.

5. Heb je een favoriete koffie-zetwijze?
    Thuis zet ik elke ochtend een clever dripper, met caffènation boontjes die ik op de moment zelf maal. Gemakkelijk, weinig werk en toch zalige koffie. Geen betere manier om de dag te beginnen!

6. Wat was de beste kop koffie die je OOIT hebt gedronken?
    Een filterkoffie-blend waarvan één van de boontjes een Ethiopië was, stomme is dat ik de exacte combinatie niet meer weet.

7. Wat is voor jou de ultieme latte-art-uitdaging?
    Bert heeft ooit een varkentje getekend in mijn cappuccino, ik zie het als een persoonlijke uitdaging om dat ook ooit gedaan te krijgen. Nog wel veel werk aan de winkel...

8. Bestaat er een ideale koffie-soundtrack?
    Mijn koffie smaakt altijd een beetje beter wanneer Admiral Freebee opstaat. De ochtend zo beginnen is garantie voor een topdag.

10. Wat is je tweede passie na koffie?
      Bakken. Bakken bakken bakken. Taartjes, koekjes, cake, ... Gebak en koffie zijn nu eenmaal de perfecte combo!

11. Heb je een koffie-ambitie?
      Ik wil mezelf elke dag blijven uitdagen op koffievlak. Ik heb op korte tijd al héél véél bijgeleerd over koffie, ik was echt een leek toen ik er aan begon. Er is dan ook nog heel veel bij te leren. Misschien word ik ooit wel zo goed dat ik blind kan proeven welke espresso een paar seconden te lang heeft gelopen? Maar geef me eerst nog maar 30 jaar tijd om daar op te oefenen...

12. Wat mist Antwerpen nog op vlak van koffie?

      Antwerpen zou nog toffer zijn moesten er nog meer echte specialtycoffeebars komen. Vaak heb je een zaak waar je superlekker kan eten, maar de koffie is minder. Of de koffie is fantastisch, maar het eten is niet dat. Waarom niet overal geweldige koffie met fantastisch eten serveren?

No comments: