Sunday, April 17, 2011

Beleef Koffie en Thee (Dutch)

15 en 16 mei hebben we de tweede editie van de Beleef Koffie en Thee vakbeurs in de Jaarbeurshallen te Utrecht.
Opnieuw is de organisatie in handen van Jeroen en Martijn Verhaeg.


Naast heel veel standen en workshops en masterclasses vinden er ook de Nederlands Latte Art, Aeropress, Slow Coffee Brewing en Cuptasting kampioenschappen plaats.
Ook hoor ik uit niet-officiële bron dat er de Belgische Coffee Brewing Kampioenschappen plaats vinden, waarvan de winnaar naar de eerste internationale kampioenschappen Worldbrewerscup te Maastricht mag.
Ik kan er verder geen bericht over vinden op de Belgische SC site, maar hoorde al van inschrijvingen. Spijtig genoeg hebben we bij Caffenation tot nader order nog geen uitnodiging tot deelname ontvangen.
Ik herinner me nog hoe ik een 5-tal jaar geleden volle bak moest rondmailen en bellen om me voor de 1ste x te kunnen inschrijven voor een Belgisch Kampioenschap. Na een 20 of 25 keer Caffenation Barista's op het podium te hebben gehad, in bijna elke denkbare discipline, vind ik het spijtig dat de klok weer zover terug gedraaid lijkt te worden.
Ook hebben we eerder al 2x geprobeerd de Aeropress kampioenschappen (volledig door ons georganiseerd en gesponsord) op een officieel Belgisch podium te krijgen, maar dat vond spijtig genoeg geen positief gehoor. Voor mij hoeft dat natuurlijk ook helemaal niet officieel; het belangrijkste is dat de koffiecultuur gepromoot wordt en dat zal volgende zondag zeker gebeuren.

Terug naar de rest van de beurs. Ondergetekende zal ook present zijn. Niet alleen voor koffievrienden te ontmoeten en nieuwigheden op te doen, maar ook voor enkele Masterclasses - wat een heftig woord. :-)
Op zondag geef ik net zoals vorig jaar de Class 'Hoe start ik een espressobar op'. Dat was vorig jaar een publiekstrekker en hopelijk dit jaar een herhaling.
Op maandagochtend 10 uur - zo vroeg! - een 1 uur durende Class over de Menukaart. Meer en meer zie ik de menukaart in belang verminderen. Dit vind ik een gemiste kans om met de klant te communiceren en ook worden zonder menukaart de bestelde dranken alsmaar saaier en eenheidsworst. Misschien kan ik enkele mensen laten zien hoe het ook anders kan. Be there.

Reden genoeg dus voor elke Belg, Nederlander of andere koffieliefhebber voor een bezoekje. Hopelijk tot dan.
Rob

No comments: