Monday, July 2, 2012

Caffenation Cappuccino's in Nederland (Dutch)

Nog eens een Nederlandstalig artikel. Relax.

Het is intussen 5 jaar geleden dat ik Addie Rovers ontmoette. Hij was destijds Inspire Coffee aan het opstarten en vroeg mijn eventuele medewerking.
Dit zou het begin worden van onze Nederlandse tak.

Niet dat ik er nooit aan gedacht had om de grens over te trekken met mijn koffie's, maar een plan had ik zeker niet.
En dat bleef zo, niettegenstaande het grote succes van Inspire Breda, tot begin 2011. De installatie van Crusio was net afgerond en The Village stond voor de deur, en ik riep (in de douche weliswaar) dat ik in elke serieuse Nederlandse stad een LGB dealer wilde.
En daar voegde ik een dag later nog aan toe dat ik ook onze koffie in de sterrenrestaurants binnen wilde.
Over dat laatste gaan we het een andere keer nog eens over hebben, maar wel over onze koffie's in vele goede Nederlandse espressobars.
Daar lijkt het nog lang niet op, maar we zijn onderweg.

De eerste 3 vernoemde zaken zijn nu al een tijdje onderweg met onze koffie's en ik ben ontzettend blij met zowel hun stijl als hun kwaliteit en omzetten. De communicatie verloopt ontzettend vlot.
Ik kan mijn opmerkingen kwijt en zij de hunne en zo bouwen we samen aan een betere koffietoekomst.


Mijn basisidee vroeger was dat alles rond de espresso draaide, maar daar ben ik al een paar jaar vanaf gestapt. Ik geloof nu echt dat alles rond de cappuccino draait. Die bar met de beste sfeer en cappuccino's heeft het meeste succes.
Een 'perfecte' cappuccino voor mij is tussen de 16 en 18 cl groot en smaakt romig en zoet, zonder dat er room of suiker in moet. De espresso wordt alle eer aan gedaan, alsook de melk. Maar vooral het huwelijk tussen beiden is van cruciaal belang. Daarvoor dient men net genoeg lucht in de melk te trekken en de temperatuur van de melk juist goed te krijgen. Gaat men te heet dan is er te weinig binding in de kop en zal de melk ook minder romig en zoet smaken. Ik reken tussen de 59 en 63 graden als perfect.
Neem om te testen een slok in de mond en je voelt meteen of de smaak, textuur en mengeling goed zit. Textuur is eigenlijk zelfs even belangrijk als de smaak zelf!

En daar willen we dus ook met onze cappuccino's in Nederland naar toe.
Onze hoofdblend LGB, alsook onze, iets conservatievere, House Blend zijn geconcipieerd richting deze doelstelling. Natuurlijk kan je met die koffie's veel meer dan dat, maar met melk geven ze dat tikkeltje extra om ze te onderscheiden van andere blends op de markt. Het feit dat we 2 tot 4 bonen gaan inmengen maakt ze iets makkelijker om mee te werken en stabieler over tijd.
De brandingen zijn zeer beheerst en daar wringt, vind ik, bij de meeste andere koffie's het schoentje. Het is dikwijls eenheidsworst omdat de brandingen te donker zijn en in de cappuccino's komen dikwijls te veel bitters boven drijven, zeker in de Flat White's (makkelijk gezegd; een sterkere cappuccino).

Intussen zijn we halverwege 2012 en zien we onze cappuccino's her en der oppoppen. De Espressobus, Let's Coffee, True Barista, Sterk Water, Oud Sluis (2 doelstellingen in 1 hier!) en periodiek in andere. Met ook toekomstige installatie's in Amsterdam, Utrecht, Groningen e.a. op de planning lijken we meer en meer op weg om een vaste waarde te worden in de Nederlandse Specialty Coffee scene.

Maar natuurlijk is ook er nog Rotterdam, Haarlem, Maastricht, Heerlen, Venlo, Tilburg, Zwolle, Den Haag en weet ik veel welke andere steden die bediend moeten worden.
Wij zijn er evenwel klaar voor; nu zij/jullie nog.

(binnenkort nog een post over Nederland en zijn koffie ; een roadverslag door midden Nederland)

No comments: