Sunday, August 5, 2012

Espresso Bar Run : Clouds in my Coffee (Dutch)


Dampoort Gent is een buurt die ik nog ken uit een vorig professioneel leven. Het is een grauwe buurt waar je je auto liefst zo snel mogelijk doorstuurt, richting klant of snelweg.

Zo was ik ook wel enigszins verbaasd toen Veva me vroeg om koffie te leveren voor een project in deze buurt.
Toen ik de (vroegere) burelen van Object - hun bedrijf - bezocht had ik echter al snel in de gaten dat deze mensen niet over 1 nacht ijs gaan en keek ik met veel goesting vooruit op dit leuke project.

In een oude school aan de Dendermondsesteenweg (104) werd er een woon-werkproject opgezet die een prima voorbeeld is van stadsvernieuwing. Verschillende huizen, appartementen, lofts, het Object bureel en aan de straatkant een espresso bar resto die aanverwante zielen uit de buurt richting kop en bord zou moeten krijgen.

Begin juli was het eindelijk zo ver dat de deuren open konden. En dat heeft men in Gent geweten. Vanaf dag één waren er veel geïnteresseerden in een House Blend espresso of wat ander drinken of eten.
En met reden. De Dendermondsesteenweg lijkt wel in een ander land gelegen, maar eens je de zaak indraait dan kom je ogen en oren te kort om alles op te slaan. Het interieur is echt verbluffend en de verwelkoming hartelijk. De klanten verschillend qua pluimage en de algemene sfeer kan een breed publiek bekoren.

Qua koffie dan...? De E61 Faema machine staat te blinken in het midden van de bar. Ik heb een haat-liefdeverhouding met deze klassieker. Tuurlijk is ie mooi en ook heb ik er al vele lekkere espresso's uitgekregen, maar soms haat ik ook zijn (Italiaanse) bokkesprongen en onergonomische stoompijpen. Maar de staff heeft de E61 al vrij goed getemd en de zware Faeme en blinkende Simonelli MDX molens malen de House Blend heel precies en vers.

Nu lijkt Gent, na de feesten, bij momenten een spookstad, maar straks, als iedereen terug toestroomt lijkt Clouds In My Coffee me verplichte kost. Om te kijken en te proeven. Geniet voorlopig alvast van deze foto's.






No comments: